Därför blir en offensiv försäljningsstrategi allt vanligare

by Erik on July 23, 2018

1158-1

Alla som vill komma någon vart i affärsvärlden vet hur viktigt det är med en strategi. Du måste lägga upp planer. Inte bara det du tycker verkar bra, utan planer som är realistiska. Nu har alternativet med en offensiv försäljningsstrategi blivit vanligt. Det är en aktiv plan som verkligen ger resultat. Oavsett vilken strategi du väljer måste du dock hela tiden ha full kontroll.

Samtidigt gäller det att hålla sig inom budgeten, vilket inte alltid är så lätt. Men affärer handlar alltid om att hitta balansen. Att ge tillräckligt för att få in så mycket mer. Därför är just planeringen och strategin viktig, du måste väga allt i vågskålen innan du bestämmer dig för hur du ska handla. Det finns mycket du kan göra för att dina planer ska lyckas. För att du ska komma dit du siktar.

Lära sig av andras erfarenheter

Kunskap är en viktig byggsten när det kommer till att leda en verksamhet. Ju mer du vet om det du håller på med, desto större chans har du att lyckas. Många av de riktigt rika runt om i världen tar några minuter av sin dyrbara tid varje dag till att förkovra sig. Inte alltid inom sin bransch, utan rent allmänt. Så när du funderar på vilken strategi du ska ta kan det hjälpa att först lära sig lite mer om just denna del av verksamheten. Stjärnsäljarpodden skriver här om säljstrategin som tar dig till nya höjder.

Se vilka olika strategier som finns och om de skulle kunna fungera på ditt företag. Tänk noga igenom vad målet är och sätt även upp delmål. Allt detta är en del av helheten. Du måste gå framåt med ett klart mål i sikte, men längs med vägen krävs det uppehåll som kan mäta hur det fungerar. Klicka här för fler säljartiklar. Lyssna, läs och lär dig så mycket som möjligt. Det är bra även för den som är expert inom området. För det finns alltid något du kan få ut av andras erfarenheter. Något du kan ta med dig och tillämpa på rätt ställe.

1158-2

Framför allt gäller det att lära sig av andras misstag. För det är något som kan bli riktigt dyrt. Nu när informationen är så lätt tillgänglig finns det ingen anledning att starta upp ett projekt utan full insikt. Det är ett viktigt sätt att satsa på dig själv och ditt företag. Vare sig du siktar på att bli en del av världens rika eller ej så sitter kunskap alltid rätt.

Lägga upp noggranna planer

Efter en noggrann planering känns det skönt att faktiskt komma igång med själva processen. Att rent fysiskt få sätta tänderna i det som måste göras. Alla avdelningar vet vilken roll de ska spela och det gäller nu bara att följa planen. Det är klart att i många tillfällen så ligger tidsramarna långt in i framtiden. Dina långsiktiga mål måste hela tiden finnas där. Rom byggdes inte på en dag, och så vidare.

Samtidigt så behöver alla se resultat. Du behöver kortsiktiga mål som ska uppnås. Det kan vara ett visst antal nya kunder före jul. Eller så kan det vara de praktiska detaljerna. Att en kampanj ska vara klar vid en särskild tidpunkt. De nya produkterna ligga på plats innan ett datum som fastställts i förväg. Delmålen kan vara många och varierade. Det viktiga är att alla har något de kan arbeta mot och mäta sina framgångar med.

Det här har att göra med hur folk fungerar. Alla har behov av feedback, att få höra att det är duktiga. Hur detta sker kan variera, men ibland så räcker det faktiskt med att uppnå ett delmål. Ju mer du kan få med dig medarbetarna i principerna och målen desto större chans har du att nå fram till ditt slutmål.

Komma igång med en offensiv säljstrategi

Det finns flera olika delar med en säljstrategi som alla har sin givna plats. Gratisprodukter är en del av en offensiv försäljningsstrategi. Läs mer på den här sidan i Aftonbladet. Folk tycker om att få saker och ting gratis. Det bara är så. När du då ser till att ha ditt telefonnummer och logo på de produkter du delar ut så faller det sig ofta naturligt att de kontaktar just dig. Det här är ett gammalt väl beprövat knep. Eller marknadsföringsstrategi som det kallas nu för tiden.

Gratisprodukter är dock bara en del av din offensiva strategi. Det som brukar lyckas allra bäst är en kombination av flera olika saker. Ett sätt är genom att lansera produkterna i samband med en internetkampanj. Kanske annonsering och specialerbjudanden. Det blir som en stor smäll, en riktigt offensiv. Inte så att det alltid måste vara en offensiv strategi som hörs runt jordklotet. Men ibland kan denna taktik vara den allra bästa. Självklart måste den följas upp, och det krävs bra produkter eller tjänster som en grund. Du kan ha den allra bästa strategin i världen. Men om du inte levererar det du lovar är det lite värt.

1158-3

Olika sorters metoder

Det finns alltså många sätt att lägga upp en strategi. Att den behövs är en självklarhet. Ingen har så stora resurser att de vill slösa med dem. Istället gäller det att noggrant syna företaget i sömmarna. Se vad det klarar av och var eventuella svagheter ligger. Sedan satsar du på de starka sidorna och reparerar resten. Därefter kan den offensiva strategin komma igång. När företaget är redo och kan tackla den ökade försäljningen.

Trots att det finns flera alternativ att välja mellan är en del av dem mer populära. Tidningen CIO skriver här om hur en offensiv försäljningsstrategi blir allt vanligare. Den har gått om de andra av den enkla anledningen att den fungerar. Du kan uppnå goda resultat med ett minimum av investering. Allt kostar något men alla önskar få ut så mycket som möjligt av varje krona. Genom att lägga upp en praktisk och väl planerad strategi är chansen för att du ska lyckas mycket stor. Det finns egentligen ingenting som hindrar dig från att gå framåt.

Previous post:

Next post: